Logotipi svetskih prvenstava u fudbalu

Liquid Agency poseduje kancelarije u USA, Evropi i Latinskoj Americi. Sebe opisuju kao „Brand Expirience“ agenciju koja razvija holistički pristup svim iskustvima vezanim za brendove. Nedavno su predstavili istoriju grafičkog razvoja Svetskog kupa, počev od 1930. godine. Zadatak projekta je bilo istraživanje evolucije brenda Svetskog kupa tokom vremena, uz osvrt na priču koju nam ti dizajni pričaju o datom trenutku istorije u kome su nastali, kao i o njihovom udelu u ukupnom svetskom nasleđu.

2014 BRAZIL

Logo je nazvan „Inspiracija“. Njegove boje simbolično predstavljaju ekologiju zemlje domaćina, zelenilo tropa i zlatne plaže. To su takođe i boje zastave Brazila. Pet prstiju predstavlja pet titula  svetskih prvaka koje su domaćini do sada osvojili. Tri podignute šake formiraju pehar, pozdravljajući sve goste turnira, ali takođe podsećaju na navijanje i okupljanje ljudi oko istog cilja. Ovo je prvi logotip Svetskog prvenstva koji je vodio računa o predstavljanju pokreta. Koncept zvaničnog postera predstavila je brazilska agencija Crama rečima: „Čitava zemlja je u službi fudbala, Brazil i fudbal: jedan zajednički podeljen identitet.“

logo-dizajn

2010 JUŽNA AFRIKA

Slogan takmičenja 2010. godine bio je „Ke Nako. Proslavimo ljudskost Afrike“. Grafički pristup doneo nam je crnu siluetu fudbalera u karakterističnoj pozi udarca „makazicama“, sa obiljem afričkih boja u pozadini. „Ke Nako“ znači „Vreme je“. I zaista vreme Svetskog kupa iskorišćeno je za predstavljanje Afrike planeti u novom, pozitivnom svetlu. Južna Afrika je iskorišćena kao pozornica za ovu predstavu, u čijoj glavnoj ulozi se našao ceo kontinent. Posle uspešnje kampanje za dobijanje organizacije prvenstva Nelson Mandela je imao priliku da visoko podigne pehar FIFA-e.

2006 NEMAČKA

Slogan „Vreme je da stvaramo prijateljstva“ je grafički artikulisan u identitet koji pokazuje emocije radosti i izobilja. Dva lica su oformljena od nule i šestice. Tema odražava sve veću međusobnu povezanost svih stanovnika planete i otelovljuje visoke težnje igre ka spajanju ljudi.

2002 JAPAN/KOREJA

Ovaj logotip je prigrlio napredna rešenja dizajna tog vremena. Korišćen je simbol beskonačnosti u broju 2002 kao znak povezanosti i jedinstva između učesnika događaja. Logo podražava trofej Svetskog prvenstva uz stilske elemente karakteristične za Japan i Koreju.

1998 FRANCUSKA

Ovaj logotip je renderovan u nacionalnim bojama Francuske, i prikazuje fudbalsku loptu koja se poput Sunca izdiže na horizontu iznad Zemlje domaćina prvenstva. Poster je znakovit i u duhu proslave, predstavlja svečano okupljanje i mešanje timova i navijača.

1994 SAD

Odvažni grafički pristup logotipu predstavlja kako zemlju domaćina, tako i pokret i energiju sporta. Poster je više emotivno podsećanje na radosti i duh fudbalske igre. Izbor dizajnera, Pentagram za logotip i Peter Max za poster, predstavlja jasno isplaniranu strategiju komunikacije: grafičko targetiranje srca i uma.

1990 ITALIJA

Rešenje logotipa koristi boje italijanske zastave povezane sa šablonskom tipografijom da bi dočarali trodimenzionalni grafički efekat. Italijanski vajar i slikar, Alberto Buri, povezao je savremeni sport sa nasleđem rimskog Koloseuma.

1986 MEKSIKO

Znak je vizuelizovao poruku slogana „Svet ujedinjen loptom“ uključenjem obe strane globusa. Tipografija se oslanja na čuveni Lens Vajmanov identitet Olimpijade 1968, kao i na tipografiju Svetskog prvenstva 1970. Oba događaja su imala Meksiko za domaćina. Iako je artikulacija različita, Vajmanov uticaj je nemoguće ignorisati. Eni Libovic je prva žena kojoj je poveren dizajn postera. Njen rad kombinuje arhtektonsko nasleđe Acteka sa savremenim ljudskim formama.

1982 ŠPANIJA

Logotip je sveden na dva osnovna elementa: špansku zastavu i fudbalsku loptu. Komunicira bez  upotrebe slova, i bio je prilagođen višestrukim tipografskim setovima. Nacionalno blago Španije, Huan Miro, prihvatio se izrade postera. Slavljenički salto figure na posteru ispunjen je bojama Španije i usklikom „Espana“.

1978 ARGENTINA

Jednostavni grafički prikaz fudbalske lopte oivičene vertikalnim trakama u bojama domaćina prvenstva je opis logotipa ovog događaja. Trake mogu biti protumačene kao dres, go ili ruke koje drže loptu. Poster oslikava i emotivnu prirodu igre i tehnički razvoj medija svog doba.

1974 ZAPADNA NEMAČKA

Primetan je priličan uticaj minimalističkog industrijskog dizajna tog vremena. Odvažne jednostavne forme podsećaju na loptu, tačku kontakta, pokret, oblik gola. WM je skraćenica od Weltmeisterschaft, što je nemačka reč za Svetsko prvenstvo. Eksplicitna potreba za inkluzivnošću je očita na rešenju, međutim u kontekstu ostalih elemenata primenjenih na posteru, multikulturni globalizam izbija na površinu.

1970 MEKSIKO

Poster i logotip otelovljuju jednostavnost. Iskorišćene su jednostavne forme pozitiva i negativa da bi dočarali fudbalsku loptu. Tipografija je nastavak Lens Vajmanovog rada na grafičkom identitetu Olimpijade 1968, koji je bio uzdizan kao primer brendiranja i usmeravanja. Ova dva sportska događaja su timski kao par uradili mnogo na brendiranju celog Meksika. Smela upotreba boje ne oslanja se direktno na nacionalne boje domaćina. Ipak mogla bi biti protumačena kao isticanje bogatstva kolorita ove zemlje. Brazil je te godine odneo kući trofej Žila Rimea za stalno.

1966 ENGLESKA

Literarni opis okružuje loptu koja predstavlja svet. Na lopti se nalazi trofej Žila Rimea, a sve je savršeno poravnato i centrirano na pozadini koju čine boje engleske zastave, u svom prepoznatljivom rasporedu. Ispisan je i naziv trofeja. Razigrana maskota Vili šutira loptu visoko na rešenju postera koje je potpisao Carvosso.

1962 ČILE

Logotip postavlja zastavu Čilea na teren unutar stadiona, jasno definišući da se prvenstvo odigrava na njihovom tlu. Iza stadiona je lopta koja predstavlja svet. Na posteru se fudbal i planeta susreću u svemirskom prostranstvu. Globus je okrenut tako da se vidi Čile, istaknut crvenom bojom, dok lopta putuje prema njemu. Ispis u prevodu znači „Svetsko fudbalsko prvenstvo“.

1958 ŠVEDSKA

VM je skraćenica od Varldsmasterskapet, pogađate već, švedskog izraza za Svetsko prvenstvo. Iako se vodi pod pojmom logotip ova ilustracija teško zadovoljava današnje standarde kada su žigovi u pitanju. Bez obzira na to poruka je veoma jasna: proslava svetskog zajedništva kroz takmičarski fudbal.

1954 ŠVAJCARSKA

Znak je proizvod svog doba: jednostavan, utilitaran i zvaničan. Švajcarski dizajn na stazi modernizma u industrijskoj revoluciji. Ispis „Svetsko prvenstvo u fudbalu“ ponovljen je na tri najčešće korišćena jezika u zemlji domaćina: Francuskom, Nemačkom i Italijanskom. Poster hvata trenutak postizanja gola, bez grafičke upotrebe žiga.

1950 BRAZIL

Povratak prijateljskom takmičenju nakon užasa II svetskog rata. Iako je ovo prvo takmičenje koje je koristilo logotip, još uvek je u pitanju ilustracija slična posteru. U stvari teško je uočiti razliku na prvi pogled. „Logotip“ inkorporira nacionalne boje Brazila u dizajn, dok poster donosi zastave zemalja učesnica kao ilustracije, bukvalno iscrtane na nozi fudbalera.

1938 FRANCUSKA

Moćno artikulisano poverenje. Pobednička figura sa planetom pod stopalima. Moguće je naslutiti izvesno predratno raspoloženje ovde. Poster objedinjava mnoge karakteristike Modernizma, od kondenzovane dekorativne tipografije, do grafičkog otelovljenja Romatizma i rekapitulacije Ekspresionizma kroz boje.

1934 ITALIJA

Serifna tipografija iz Art Deco ere je temelj snažnoj simetričnoj ilustraciji fudbalera Italije u zeleno belim čarapama, sa zastavama zemalja takmičara u pozadini. Predviđajući, ili možda i uspostavljajući njene osnove, Hitlerovu zloupotrebu Olimpijade za popularizaciju nacizma, Musolini je kontrolom medija iskoristio ovo prvenstvo za promociju fašizma.

1930 URUGVAJ

Elegantni Art Deco dizajn prvog postera za Svetsko prvenstvo u fudbalu rad je Giljerma Laborde. Golman u skoku hvata loptu izduženim rukama u samom vrhu gola. Obučen je u dres reprezentacije Urugvaja. Nasuprot posteru iz 1934 godine, upotrebljena tipografija ovde pokazuje dekorativnu stranu Deco-a.


Comments are closed.