65 ekspertskih saveta za dizajn logotipa

11 July 2015 | logo dizajn

Većina stvari koje bi trebalo da znate da biste svoje veštine podigli na viši nivo

Okruženi smo logo dizajnom. Za opštu publiku logotipi su instant podsetnik na kompaniju ili proizvod, za klijenta oni su tačka prepoznavanja na koju je oslonjen njihov brending, a za dizajnere oni predstavljaju izazov u kome je potrebno klijentovu ideologiju pretočiti u jedinstveno grafičko rešenje.

Nije čudo što logoi učestvuju tako preovlađujuće u našim životima. U dobu kada svako mora da ima web sajt da bi podržao svoj proizvod, uslugu ili kompaniju koja stoji iza njih, potražnja za prvoklasnim logotipima dostigla je do sada neviđene visine.

U opticaju je više logotipa nego ikada ranije, što donosi izazov različitosti. Kako kreirati nešto originalno, što će se izdvojiti u nepreglednom moru identiteta? I kako to uraditi brzo, a da urađeno zadrži potreban nivo kvaliteta?

Za početak ćemo se pozabaviti osnovnim principima logo dizajna i navešćemo neke od ekspertskih saveta za poboljšanje vaših veština.

1. Online dizajn sajtovi

logo-dizajn-portfolio

Ne posećujte samo logo galerije već i sajtove posvećene dizajnu uopšte, kao npr. Dribbble

Inspiracija može doći iz bilo čega, bilo kada. Očigledni izvori su sajtovi kao što su Logo Gala i Logo Moose, ali ako ste posvećeni logo dizajnu verovatno ste već upoznati sa njima. Proširite svoju pretragu na ostale sajtove koji se bave grafičkim dizajnom, umetnošću i dizajnom uopšte, kao đto su Dribbble ili Deviant Art. Istražite sajtove koje ranije niste posećivali, takođe suzite fokus na logotipe u okviru iste industrije, ili na one koji pripadaju kompanijama približno iste veličine, koje gaje slične težnje i vrednosti.

2. Proučite logotipe od a-š

logo-cena-dizajna

Efektni dizajni logotipa: I love NY, Apple, London Underground, CBS, WWF, Woolmark

Efektan logotip je prepoznatljiv, praktičan, prigodan, grafičan, jednostavne forme i prenosi željenu poruku. U svojoj najjednostavnijoj formi on je tu radi identifikacije, ali da bi to uradio efikasno logotip mora da zadovolji sledeće principe:

– Jednostavnost. Jednostavan logo dozvoljava lako prepoznavanje i omogućava mu svestranost i pamtljivost. Efektni logotipi poseduju nešto neočekivano i jedinstveno, bez primene preterivanja pri dizajniranju.

– Pamtljivost. Ova osobina je po značaju odmah uz prethodnu. Efektan logo se lako pamti, a ovo se postiže jednostavnim a prigodnim rešenjem.

– Trajnost. Efektan logotip mora da izdrži test vremena. Logotip bi trebalo da bude „otporan na budućnost“, što znači da može da potraje decenijama.

– Prilagodljivost i svestranost. Dobro dizajniran logotip funkcioniše na različitim medijima i aplikacijama.

– Prigodnost. Način pozicioniranja logotipa mora da bude odgovarajući njegovoj nameni.

3. Uspostavite sopstveni proces dizajniranja

BrandIdentityProcess

 

Proces dizajniranja brend identiteta

Svaki dizajner ima svoj način rada, koji je retko linearan, ali uopšte gledano ovako se odvija proces brendiranja. Na osnovu sledećih stavki možete da uspostavite sopstvenu metodologiju.

– Brif. Napravite upitnik na koji će klijent odgovoriti ili ga direktno intervjuišite, da biste dobili potrebne informacije o željenom dizajnu.

– Istraživanje. Sprovedite istraživanje fokusirano na datu industriju, istoriju klijentovih proizvoda ili usluga, kao i na konkurenciju.

– Referentne vrednosti. Istražite uspešno dizajnirane logotipe iz date oblasti, kao i aktuelne trendove i stilove povezane sa brifom.

– Skiciranje i konceptualizacija.  Razvijajte koncepte logotipa na osnovu brifa i istraživanja.

– Razmišljanje. Pravite pauze tokom procesa dizajniranja. Ovo dozvoljava vašim idejama da sazru i daje vam snagu za nastavak sa nesmanjenim entuzijazmom. Obratite pažnju na povratne informacije.

– Prezentacija. Izaberite da li ćete klijentu da pokažete celu kolekciju ili svega nekoliko logotipa. Slušajte reakcije i unosite promene kada je to potrebno, dok se proces ne završi.

4. Odredite cenu svoga rada

„Koliko to košta?“ je najčešće postavljano pitanje, a odgovor nije toliko jednostavan, zato što svaka kompanija ima različite potrebe i očekivanja. Morate da uzmete mnogobrojne činioce u obzir kada dizajnirate logo ili brend identitet. Neki od tih faktora su broj koncepata koji će biti predstavljen, koliko će revizija biti potrebno, koliko obimno istraživanje će morati da bude sprovedeno, koliko je veliki biznis u pitanju itd.

Najbolji pristup je onaj u kome posebno određujete cene u skladu sa svakim zadatkom i klijentom, a da biste to uradili  morate da naučite da pravilno procenite svoj rad.

Priznati dizajner i autor, Džef Fišer, je u svom članku naslovljenom „Koliko da naplatim?“ lepo primetio da: „Glavna poenta koju želim ovde da istaknem je da svi dizajneri moraju da rade mudrije i da nezavisno procenjuju kolika je vrednost njihovog talenta, veštine i iskustva i da to naplate klijentu bez pogovora i izvinjavanja. Budite mudri u određivanju cene svog rada i to će vam verovatno omogućiti da u budućnosti radite manje a naplaćujete više.“

5. Učite od drugih

logo-nike

Nike „svuš“ je primer izuzetno uspešnog logo dizajna

Ako znate šta je to što je donelo uspeh drugim brendovima, onda ćete moći da primenite to znanje na sopstveni rad.

Pogledajmo na primer Nike „svuš“. Ovaj logotip je 1971. godine kreirala Karolina Dejvidson, i predstavlja odličan primer snažnog, lako pamtljivog logotipa, efektnog kada je upotrebljen u bilo kojoj boji i razmeri.

Ne samo da je jednostavan, fluidan i brz, već ima i određenu simboliku. Logo predstavlja krilo sa statue grčke boginje pobede Nike, što je savršena figura za biznis orijentisan na proizvodnju sportske opreme. Ovo je samo jedan od mnogih uspešnih logotipa, pogledajte logoe drugih čuvenih brendova i zapitajte se šta je to što ih čini uspešnim.

logo-kompanija

Efektni logotipi: Shell, Volkswagen, NBC, ABC, Chanel, Rolling Stones

6. Izbegavajte klišee

Logotipi-izrada

Primeri efektnih logotipa: Federal Express, IBM, Coca Cola, CNN, Disney, NASA

Sijalice za ideje, oblačići za diskusije, globusi za internacionalno itd. Ove ideje obično prve iskrsnu u mnogim glavama tokom brejnstorminga, i predstavljaju razlog zbog kojih bi većinu prvih ideja trebalo da odbacite. Na koji način će vaš logotip biti jedinstven ako toliko drugih logotipa koristi istu ideju? Izbegavajte vizuelne klišee i izađite pred klijenta sa originalnim idejama i dizajnom.

Pod ovim se podrazumeva da se tuđ dizajn ne krade, kopira ili pozajmljuje, premda moramo da primetimo da se baš to veoma često događa. Dizajner vidi ideju koja mu se dodada, uradi brzo preslikavanje uz promenu boje ili reda reči, i eto njegove lične ideje. Ne samo da je ovo ilegalno, neetički i glupo, već će pre ili kasnije biti razotkriveno. Takođe izbegavajte da koristite rešenja sa stokova ili klip artove, poenta logotipa je u jedinstvenosti i originalnosti.

7. Istražite svoju publiku

logo-trendovi

Dobro dizajniran logotip nije samo lep, on mora da prenese poruku brenda.

Kreiranje logotipa nije samo stvaranje nečega što lepo izgleda. Ono što radite i u čemu učestvujete je razvijanje brenda i komuniciranje njegove pozicije. Stoga ima smisla da istraživanje ovih koncepata bude prvi korak u kreiranju logotipa.

Savetuje se uključivanje klijenta u ovoj ranoj fazi procesa, jer vaše razumevanje brenda može da se razlikuje od načina na koji ga oni doživljavaju. Ključno za prenošenje poruke je da ona bude savršeno jasna, pre nego što uopšte počnete sa radom na dizajnu.

8. Uronite u brend

logo-design-london

Idite starim tragovima, poručuje Martin Kristi iz Logo Design London

Pre nego što uopšte počnete da skicirate svoje ideje provedite neko vreme radeći na dosijeu vašeg klijenta. Ko su oni, šta rade i kome se obraćaju.

Proučite prethodna izdanja njihovog logotipa i zapitajte se da li su uspešno predstavljali brend. Zatim napravite listu stvari koje bi trebalo i koje ne bi trebalo da radite pre nego što pristupite kreativnom delu posla.

Martin Kristi savetuje da proverite sve logotipe koje je klijent koristio od osnivanja pa do danas: „Ovo može da bude posebno interesantno ako odete  decenijama u prošlost. Pratićete stare tragove ukoliko požele da se pozicioniraju kao brend sa tradicijom, ili ćete možda biti u prilici da radikalno izmenite stari logo u nešto sasvim novo i futurističko. Tu leži prednost ugrađenog kontinuiteta čak i kada predstavljate sasvim novu sliku.“

9. Čuvajte sve skice

hacienda-logo

Stare skice mogu da budu izvor nove inspiracije, kaže Martin Kristi

„Verovatno sam u pravu kada kažem da ste za svaki logotip koji ste uradili u životu imali barem dvadesetak skica pre nego što ste se odlučili koju ćete dalje da razvijate“ kaže Kristi.

„Nikada ne odbacujte te rane ideje, one čine vredan resurs“.

„Samo zato što neka od ranih skica nije radila posao za jednog klijenta ne znači da neće biti upotrebljiva. Prođite kroz stare radove i naići ćete na seme koje uz malo nege može da izraste upravo u logo koji vam je potreban.“

10. Uradite online istraživanje

logotip-moose

Logo Moose je odličan izvor za istraživanje logo dizajna

Dve odlične polazne tačke za online istraživanje su sajtovi Logo Moose i Logo Gala. Korisna stvar koju bi trebalo da imate na umu je da morate da znate kada je vreme da okončate istraživanje. Najbolje je da proverite šta je funkcionisalo a šta nije kod 10 relevantnih logotipa, što je mnogo bolje nego da se zamajavate pregledanjem 50 nebitnih.

Ukoliko se borite sa idejama, potražite ključne reči u rečniku ili pregledajte Google images za inspiraciju. Pogledajte svoje prethodne radove, moguće je da se savršeno rešenje krije baš među njima.

11. Oduprite se iskušenjima imitacije

 

Svi imamo svoje dizajn heroje, i ponekad ih toliko obožavamo da nehotice imitiramo njihov stil. Kažu da je imitacija najiskreniji oblik laskanja. Ipak u stvarnom svetu to je samo lenjost u rešavanju kreativnih problema.

Zapitajte se da li je stil koji želite da koristite u skladu sa klijentovim potrebama. Da li ono zaista žele logotip sa istom tipografijom kakvu je Saul Bass koristio sedamdesetih?

12. Ne dozvolite klijentu da zapoveda

Prihvatanje brifa ne podrazumeva da ćete da radite sve što vam klijent naloži. Dobro proučite brif i ukažite na sve nedostatke i nedoumice. „Logo bi trebalo da bude ikoničan i pamtljiv“ su najčešće pominjane fraze i klišei na koje klijentu morate da skrenete pažnju.

Čovek obučen u odelo Deda Mraza koji šutira pile predstavlja veoma pamtljivu sliku, ali iz pogrešnih razloga. Stoga ćete morati da rukovodite klijentovim očekivanjima, da postavite realistične ciljeve i da otkrijete šta je tačno to što bi vaš rad trebalo da prenese. Logo dizajn postaje ikoničan i pamtljiv, on nije takvim stvoren.

13. Mapiranje uma i mood board-ovi

logo-dizajn-mapa

Koristite tehnike mapiranja uma da biste organizovali svoje misli u koherentnu formu. Ove vrste alata mogu da vam budu korisne kako u smislu jačanja misli tako i u kombinovanju različitih slika i ideja. Igrajte se sa ključnim rečima i sinonimima i skupljajte inspiraciju iz različitih izvora na jedan mood board da biste videli kako funkcionišu zajedno.

14. Napravite mood board i zatim ga pocepajte

Mogli biste danonoćno da istražujete logotipe u knjigama i na sajtovima. Napravite mood board-ove samo od onih koji dele slične vrednosti. Pogledajte šta ste napravili i analizirajte štas nije bilo uspešno kod tih logotipa. Zatim pocepajte napravljene table a naučena pravila primenite na stvaranje sosptvenog jedinstvenog rešenja.

15. Koristite mrežu da biste stvorili vanvremenski logo

shall-logo

Tokom godina je Shell-ov logo evoluirao držeći se osnovnih principa dizajna

Kada je Raymond Loewy pristupio dizajniranju Shell-ovog logotipa koristio je vodič za konstrukciju logotipa kao smernicu za kreiranje ikoničnog dizajna koji je ostao manje više nepromenjen od 1971. Ne odgovara baš svaka linija na logotipu onoj na mreži, ali je mreža očito integralni deo dizajna, što je donelo više moći i prepoznatljivosti u odnosu na prethodne verzije. Mnogo je moguće naučiti o osnovnim konceptima umetnosti i dizajna, kao i o procesu stvaranja ovog logotipa, iz dela Design Basics, autora D.A.Lauera i S. Pentaka.

16. Koristite relevantne mrežne sisteme i geometrijske oblike

Odličan primer za ovo dat je u dizajnu identiteta koji su za Jewish Museum NewYork radili Sagmeister i  Walsh

S&W su stvorili celokupan brend identitet na osnovu mrežnog sistema simbola Davidove zvezde, a rezultat je unificiran i uočljiv vizuelni identitet.

Koristeći vodič za logo konstrukciju njihov dizajn je evocirao prošlost i predstavio nov svež izgled ovog muzeja.

Korišćenje relevantnog mrežnog sistema i geometrijskih oblika kao polazne tačke je ovde odlično funkcionisalo i predstavlja lekciju za pamćenje kada je logo dizajn 2015. u pitanju.

17. Nemojte da previše racionalizujete logotip sa matematičkim mrežama, ispraznim merama i zamišljenom geometrijom

Tokom rada na rebrendiranju Yahoo logotipa 2013. godine, Marisa Mejer je sa svojim timom koristila matematičke nacrte kao vodič za konstrukciju logoa. Oni su takođe snimili i video u kome objašnjavaju ovaj precizni proces, i ukazuju na to šta je sve matematički cool u njihovom dizajnu.

Kada su stigli do znaka uzvika Marisa je rekla: „Naš poslednji potez bio je naginjanje uzvičnika za devet stepeni da bismo logou dodali malo hirovitosti“.

Ova matematička objašnjenja nisu bila uverljiva svima, a dizajn je bio naširoko kritikovan. Mnogi pripadnici industrije dizajna sumnjali su u matematičke kvalitete.

Ovo je odličan primer preterane racionalizacije logo dizajna i dokaz da upotreba matematičkih metoda ne mora da ima bolji dizajn za rezultat.

18. Nacrtajte to

logotip13

Uzmite olovku i blok u ruke pre nego što uključite kompjuter.

Kada ste sigurni da ste razumeli koje ideje treba da komunicirate vreme je za prve skice. Najčešće su papir i olovka najbolje sredstvo za to. Ovo vam omogućava da eksperimentišete bez opasnosti da se upletete u finije detalje.

Znamo da je teško odoleti iskušenju uključivanja kompjutera, ali Ben Pauel nam savetuje da to izdržimo: „Šta je ono što ste prvo naučili da radite, da držite olovku i papir ili da radite na kompjuteru? Skiciranje je mnogo brži način za produkciju početnih ideja, pre nego što uopšte uđete u Photoshop CC. Nema veza da li su u pitanju obične žvrljotine, dokle god one prenose vaše ideje na ispravan i vama razumljiv način.

19. Napravite vektore

Vektori su dobra međufaza u logo dizajnu

Nakon početnih skica na papiru neki dizajneri prelaze na tehničko crtanje. Najbolji način da se poštedite bola i frustracija, koje mogu nastati u kasnijim fazama izrade vašeg logotipa, je da ga nacrtate koristeći vektore. Ovde vam je Illustrator CC od velike pomoći jer ćete moći da menjate razmere vašeg rada bez gubitaka na kvalitetu.

20. Koristite „smart objects“

Ukoliko imate potrebe da vaš logo kombinujete sa drugim elementima možete da ga copy-paste-ujete kao „smart object“ u Photoshop

Ako radite logo za medije sa ekranom budite posebno obazrivi pri upotrebi tankih linija i laganih fontova. Takođe uzmite u obzir da različiti monitori mogu da učine da tekst i grafika izgledaju pikselizovano ili grubo.

21. Pažljivo birajte tipografiju

microsoft-logo

Novi Microsoft logotip predstavlja trend okrenut jasnoj i funkcionalnoj tipografiji

Tipografija je očito centralna stvar dobrog logotipa. Imate dva puta da je dobijete: napravite je sami ili adaptirajte postojeću.

Ukoliko kreirate font posebno za ovu priliku pokušajte da ne bude previše pomodan, da ne bi brzo ispao iz upotrebe. Napravite ga jasnim i čitljivim. Razmislite o rečima koje opisujete – ukoliko su neobične onda će jednostavan font uraditi najbolji posao, ako su obične tada ćete morati da budete kreativniji i da im dodate određenu dozu dodatne prepoznatljivosti.

22. Prilagodite postojeći font

Budući da ne postoji pravilo koje zapoveda da morate da kreirate sopstveni font, slobodno razmotrite adaptaciju postojećeg

Ukljanjanje, produžavanje ili dodavanje delova slovima može da bude dovoljno da učini vaš dizajn jedinstvenim. Začuđujuće je koliko je malo potrebno videti od određenih slova a da još uvek budu prepoznatljiva.

23. Izbegavajte trikove

Nemojte da padnete u iskušenje da svoj logotip učinite vidljivim pomoću trikova. To je kao upotreba jeftinog mebla i postoji razlog zbog kojih je većina takvih fora besplatna. Zarad čistog profesionalizma izbegavajte ih po svaku cenu.

Većina ovakvih fontova je previše fensi, slabi su i najverovatnije su već loše iskorišćeni na stotinama jeftinih vizit karti. Kada je logo dizajn u pitanju držite se jednostavnih klasičnih fontova i nemojte ih previše ukrašavati.

24. Neka font odogovara brendu

Fontovi dolaze u svim oblicima i veličinama i različito rezoniraju sa snagom (pločasti fontovi, veliki i moćni), klasom i stilom (fontovi sa elegantnim ispisima ili serifni), kretnjama i razmišljanjem unapred (nagnuti fontovi). Ne radi se samo o lepom izgledu već o tome da je bitno da fontovi svojim kvalitetima odogovaraju kvalitetima brenda.

25. Razmislite samo o tipografskom pristupu

Možda ćete želeti da napravite jednostavno rešenje za klijenta, rešenje koje koristi samo snagu tipografije.

Istražite po netu inspirativne logotipe koji su kreirani baš na ovaj način.

26. Razmišljajte o prostoru oko vašeg logo dizajna

tip13

The British Council logo ima zonu isključenje zasnovanu na diskovima koji su deo rešenja

Većina brand book-ova će definisati zonu isključenja. Ovo je oblast oko logotipa koja ne sme da bude zauzeta drugim sadržajem, da bi zaštitila njegov integritet (samim tim i integritet brenda). Kada stvarate logo morate da razmotrite način na koji će on biti u upotrebi. Ako je vaš dizajn namenjen upotrebi iznad fotografije, onda klijentu morate da naglasite da je to način na koji bi logotip trebalo da bude iskorišćen svaki put.

27. Koristite negativni prostor efikasno

fedex-logo

FedEx logotip je često istican primer efikasne upotrebe negativnog prostora

Neki od najboljih logotipa u svom negativnom prostoru imaju skriveno značenje. Klasičan primer za ovo je FedEx logotip koji koristi kombinaciju slova E i x da bi napravio strelicu u negativnom prostoru. Postoji mnogo logoa koji na prvi pogled izgledaju obično, da bi vam tek pažljivije gledanje otkrilo zanimljive i dobro promišljene detalje.

28. Nemojte da ga preradite

Pokušajte da iskoristite ove principe da biste dodali vrednost svom logotipu, ali kao i uvek, nemojte dodavati elemente u negativni prostor samo zato što to možete da uradite. Zapamtite da ne pokušavate da zasenite ostale dizajnere koji posećuju Dribbble sajt, već pokušavate da rešite komercijalni problem i da boost-ujete brend u očima njegove publike.

29. Neka dizajn bude aktivan a ne pasivan

twitter-logo

Dizajn Twitter logoa je tokom godina evoluirao od statične ptičice do one u letu, što nam ukazuje na pokret i pomeranje

Ako koristite sprave koje olakšavaju dizajn razmotrite dodavanje osećaja pokreta. To ne znači da morate da dodate linje pokreta kao u stripovima, već vas pre upućuje na razmišljanje o veličini, poziciji i rotiranju elemenata unutar vašeg dizajna.

Riba će izgledati kao da se kreće ako je u polu-skoku ili ako pliva, ali će biti statična ako je nacrtate sa strane kao okačenu na zid. Takođe morate da mislite i o smeru nagoveštenog pokreta.

30. Kulturološke razlike

Na Zapadu pokret usmeren ka levoj strani pozornice označava regresiju, nazadovanje, dok pokret ka desno znači napredak i razmišljanje unapred. Ovo je zasnovano na načinu pisanja i čitanja sa leva u desno. Na Dalekom istoku situacija je suprotna. Tako da bi trebalo da budete sigurni kom se tržištu obraćate.

31. Razmotrite tonove pažljivo, kao i boje

Logotipi moraju da funkcionišu u crno-beloj varijanti kao i u obojenoj. Ukoilko vaš dizajn koristi boju da bi preneo poruku, razmislite o tome šta će se desiti kada uklonite tu boju. Ponekad je potrebno promeniti kontraste između pojedinih elemenata vašeg dizajna da bi poruka opstala i u monohromatskoj varijanti.

32. Eksperimentišite

logotip16a

Cut & Splice logotip je stalno u promeni i nikada nije isti

Nemojte da se osećate sputanim formalnim pojmovima o tome šta je logotip ili šta on radi. Dizajner Luk Prauz je napravio veoma originalni logo i brend identitet za muzički događaj Cut & Splice, slaveći eksperimentalnu kompoziciju Aus dem Seben tagen, Karlhajnca Stokhauzena.

Poigravajući se eksperimentalno sa kompozitorovom životnom opsesijom o „kontrolisanim šansama“ Luk je stvorio logotip koji se nikada ne ponavlja dva puta u istom obliku, bilo online bilo u štampanoj formi. U online formi logo se kontinuirano menja i pulsira kao večno evoluirajući kompozitorski zvučni krajolik.

logotip16b

Još jedna inkarnacija eksperimentalnog Cut & Splice dizajna

33. Ne koristite više od dva fonta

Očigledno je da će uvek biti izuzetaka od ovog pravila. Ali kao opšte pravilo, ograničavanje na upotrebu jednog ili dva fonta pri dizajniranju logotipa je generalno gledano dobra ideja. Pogotovo ako želite da vaš logo bude jasan i nepretrpan.

34. Osigurajte da radi i na tamnim pozadinama

yt-logotip

You Tube logo funkcioniše dobro na bilo kojoj pozadini, tamnoj ili svetloj

Klijent će možda biti veoma srećan kada mu prezentujete logo na beloj pozadini, ali pazite da vam se ne desi da za par meseci ili godina dođe sa zahtevom da ga primenite i na tamnoj pozadini, naravno sa podjednakim uspehom. Rešavanje ovakvih situacija unapred nikada nije loša ideja (isto važi i za monohromatsku primenu logotipa)

35. Budite u toku sa trendovima

Obraćanje pažnje na aktuelne trendove ne znači da morate da im se ropski pokoravate. Ali kao što morate da kršite pravila, da rušite postojeće i da stvarate nove trendove, morate da znate i protiv čega ste se namerili.

36. Oduzmite što je više moguće

#Jednostavan ali evokativan logotip za Tempestra Underwear, rad Luka Prauza

Oduzimanje je sjajna tehnika za uklanjanje bespotrebnosti u bilo kom kreativnom poduhvatu. To znači da se morate stalno pitati „ Da li je ovom logou potrebno…“, „ Da li ovo ima smisla…“, „ Da li je ovo odgovor na brif…“, „ Da li je isuviše samozaljubljen?“

#Tokom vremena većina logotipa postaje jednostavnija. Odličan primer je nedavni redizajn za Wendy´s

36. Ako sumnjate ostavite ga

Ukoliko ne možete da racionalizujete određeni element kao deo vašeg dizajna najverovatnije ćete morati da ga uklonite. Logotip je verovatno najsnažniji u svom najjednostavnijem obliku.

37. Ne pokušavajte da uradite previše

Ne pokušavajte da naterate logotip da ispriča sve aspekte kompanijine istorje, ili da demonstrira koji proizvod ili usluga je u pitanju. Logotip kompjuterske kompanije ne mora da sadrži kompjuter (Apple je primer). Restoranski logotip ne mora da pokazuje hranu (pogledajte McDonald´s). Držite se jednostavnosti.

38. Napravite lock-up verziju

#Logo i slogan moraju da budu u skladu zajedno kao i kada su odvojeni

Logo je često praćen ispisom koji prenosi poruku brenda. Nike „swoosh“ je obično praćen „Just do it“ ispisom. Oba elementa mogu da funkcionišu posebno, ali kada su zajedno imaju određene pozicije definisane lock-up (zaključanom) verzijom, koja im pruža osećaj povezanosti.

Budući da ovi elementi mogu da se pojavljuju odvojeno, valjalo bi da zapamtite da se ne smete oslanjati na to da će slogan da prenese poruku logoa, niti obrnuto. Vaš logo ne mora neophodno da bude vizuelna predstavka ispisa, ali je nužno da i slogan i logo budu podjednako vezani za brend.

 

39. Neka vaš dizajn logotipa bude responsivan

Potražnja za responsivnim dizajnom odražava se na logotipe kao i na sve ostale grafičke elemente na webu. Ukoliko će vaš logo biti primarno korišćen na sajtovima i aplikacijama, razmislite kako da ga napravite responsivnim. Jednostavno smanjenje ili povećavanje prema datom kontekstu nije uvek najbolje rešenje. Kako se oblast sa sadržajem i sposobnosti uređaja budu povećavale, možda ćete morati da logou dodate ekstra grafičke detalje.

40. Napravite verzije u različitim veličinama

#Logotipi moraju da budu dosledni u primeni na različite načine

Vaš logo je zadivljujući, prelep, zapanjujući… ali samo na vašem full HD monitoru od 24 inča. Smanjite ga na 100 piksela i dobićete neprepoznatljivu brljotinu.

Eksperimentišite sa vašim rešenjima u različitim veličinama. Zumirajte ih „in and out“ da biste videli kako se ponašaju kada su male ikone a kako kada zauzmu ceo ekran.

41. Napravite ga čitkim

Većini klijenata je potrebna vektorska verzija logotipa da bi mogli da ga primenjuju u raznim razmerama, isecaju ga i odvajaju boje. Shodno tome potrebno vam je nešto što će biti čitko na najmanjem zajedničkom imeniocu kao što je roto štampa, a što će raditi i online.

Jednom kada dođete do nečega, odštampajte ga. Štampajte varijacije u debljini fonta i stilu, kao i invertovane verzije logotipa i znaka. Štampajte velike verzije pa ih okačite na zid, ili ih položite na pod. Posmatrajte ih koliko god da vam je vremena potrebno da biste stvarno utonuli u njih.

42. Napravite non-print verzije

Kao što su vam potrebne štampane verzije, tako vam trebaju i varijante koje će pokazati kako se logotip ponaša u digitalnom svetu, na uniformi ili na bilbordu.

Pokažite sve ove verzije klijentu da biste mu nagovestili o čemu ste sve razmišljali, uključujući i sićušnu varijantu za primenu u poslovnoj prepisci.

Razmislite o verziji logotipa namenjenoj malom prostoru, kao i o čistoj i greyscale verziji. Ovim ćete klijentu pokazati da dobija pravu vrednost za svoj novac, kao i da će logo moći da bude svuda upotrebljen.

#Vaš logotip će možda biti primenjivan na različitim medijima, kao što je na primer vez na pamučnom platnu.

Savim je uobičajeno da logotipi primenjeni na odeći imaju malo drugačiji oblik. Najbolji način da se ovo uradi kako valja je direktan razgovor sa onim ko izrađuje logo na datom materijalu (vez, koža, tkanina…)

43. Napravite ga otpornim na budućnost

#Redizajn i osnaživanje Times magazina, rad Luka Prauza, Nevila Brodija i njihovog tima

Većina logo dizajna ostaje u upotrebi godinama, tako da se čuvajte upotrebe trenutno aktuelnih fontova čiji rok bi mogao brzo da istekne. Nemojte da budete ni preterano bukvalni; kompanija koja danas prodaje ploče bi za četvrt veka mogla da šalje ljude u svemir.

Mnogi identiteti kao što su Shell ili Kellogg’s su tokom godina menjali logotipe, ali su se držali vanvremenskih brend elemenata, dok su suptilno osvežavali ili modernizovali tipografiju. Logotip mora da sadrži elemente koji su istrajni, no imajte na umu da će u budućnosti neki od njih morati da budu podvrgnuti izmenama, u skladu sa nama još uvek nepoznatim vizuelnim formatima.

44. Ne mešajte logo i brend

#Deo veće slike za upotrebu Volf Olinsovog logotipa za Olimpijadu 2012.

“Logo nije samo brend” je često citirana rečenica koju bi trebalo imati na umu pri dizajniranju kompanijskog identiteta.

Volf Olinsov logo za Olimpijadu 2012. je bio predmet opšteg podsmeha kada se pojavio 2007. Njaveći deo zasluga za to pripada medijskim ograničenjima, što je značilo da ne mogu da objasne kako će ovaj logo postati deo uspeha brenda londonske Olimpijade, a da ne bude izolovan.

Kada predstavljate logo dizajn koji će uglavnom biti viđen u lock-up varijanti sa prugama ili povezan sa nekim drugim vizuelnim pomagalom, onda obavezno prikažite primere toga u svojoj prezentaciji.

45. Pogodite pravi ton

#Primer trojakog tretmana, autor Luk Prauz: atoritatvno, prijateljski i zabavno

Zamislite da ste u online potrazi za računovođom i da naiđete na firmu Harewood’s Accounting Services čiji logo je napravljen od travuljičastog serifnog fonta, uz prikaz zeca koji sedi na panju. Posumnjaćete u ozbiljnost ove ekipe, svakako. Ova fiktivna kompanija bi lako mogla da osvoji mnoge nagrade i da učini svoje klijente srećnim, ali ovakav logo ne bi izazvao poverenje i divljenje prema uslugama koje nude.

Logotip predstavlja poslovnu profesionalnost, a jeftine vizuelne šale ne rade posao. Koristite fontove koji obuhvataju ukupno raspoloženje brenda.

46. Pokažite vaš rad

#Kudawara logotip je bio pamtljiv zbog pogrešnog razloga

Retki su oni koji pamte japansku apoteku čiji logotip je pre par godina skrenuo pažnju javnosti na sebe zbog nenamernog blagog neukusa. Svakako bismo mogli da rapravljamo o tome da li je ovo dobar logo ili ne, ali postoji mnogo ljudi sa pokvarenom maštom. Realno pitanje je kako je ovo dobilo konačno klijentovo odobrenje?

Nakon što ste završili posao dizajniranja logotipa pošaljite ga drugarima i familiji da biste dobili malo povratnih informacija. Pogledajte ga sa strane, izvrnite ga, prevrnite ga. Pregledajte ga na svaki mogući način. Tek onda ga pošaljite klijentu. Ne biste želeli da vam se desi Kudawara situacija, zar ne?

47. Držite se svojih uverenja

# Feedback od strane klijenta je ključan u izbegavanju gubitka svačijeg vremena.

Ben Pauel, grafički i UI dizajner iz Šefilda,savetuje: „Veoma je važno dobijati redovne povratne informacije od klijenata, ali je podjednako bitno da razjasnite da ste vi dizajner i da su vas zbog toga i angažovali.“

„Čim klijent počne da predlaže nešto poput: „Hajde da povećamo tekst, ali probaj sa ovim fontom“, vaš uticaj postaje razblažen. Vaš posao kao dizajnera je da ovo razjasnite na samom početku.“

48. Postavljajte klijentu jasno određena pitanja

Kada je vaš logo završen pokušajte da ne postavljate maglovita pitanja poput: „Da li vam se dopada?“ ili „Šta mislite?“. Isto tako možete i da ih pitate da li više vole jabuke ili pomorandže.

Pitanja koja morate da postavite uključuju: „Da li je ovo odgovor na brif?“ i „Da li ovo predstavlja sržnu vrednost vašeg brenda?“. Ukoliko izbegavaju da odgovore, i samo kažu da im se ne dopada, tražite određenije informacije. Nakon svega, u pitanju je njihov brend pa bi trebalo da imaju te odgovore jasno definisane.

49. Testirajte ga na međunarodnom planu

Veoma je bitno za logotipe koji će biti korišćeni globalno da budu provereni na međunarodnom nivou. Nikada ne znate da li će nešto što u jednoj kulturi izgleda potpuno bezazleno u nekoj drugoj zemlji nenamerno izazvati utisak nepristojnosti, napada ili ih čak objediniti. Setimo se primera iz 1998. kada je Nike Air Bakin proizveo buru naslova, zbog toga što je određenim arapsko-američkim grupama reč Air ispisana na patikama izgledala kao arapskim pismom ispisana reč Alah.

50. Potražite skrivene reči

#Neki ljudi su primetili nepristojnu reč u Weight Watchers logotipu

Često kada je logo stilizovan u određenom smeru, kao kada su recimo sva slova upotrebljena u ispisu mala, to može da dodvede do pogrešnog čitanja reči. Ovde je u pitanju reč od četiri slova koja potiče iz slenga, a niko je ne bi video da su korišćena velika slova W.

51. Očekujte da vaš rad bude kritikovan

Na sajtovima koji prate novosti u svetu logo dizajna dobro poznatih brendova, prve povratne informacije su obično negativne u najmanje 80% slučajeva. Ljudi ne vole promene i snažno reaguju na njih. Ali ne brinite, to nije odraz vašeg lošeg rada, u pitanju je samo urođena konzervativnost. Pre ili kasnije navići će se napromenu, a zatim će zavoleti vaš logo. A kada eventualno bude opet redizajniran, njihove reakcije će biti podjednako snažne kao i kada su videli vaš rad.

52. Napravite smernice za upotrebu logotipa

#The Channel 4 uputstvo za upotrebu logotipa propisuje do detalja kako se on koristi

Uputstvo za upotrebu određuje način na koji logotip može da bude korišćen i obično sadrži kolorne opcije, ograničenja veličine, pozicioniranje, fontove i funkiconisanje logotipa na različitim pozadinama.

53. Definišite kolorne opcije

Uputstvo za upotrebu pokazuje sve moguće kolorne opcije logotipa. Trebalo bi da sadrži Pantone boje upotrebljene u skladu sa CMYK i RGB standardima. Ostale opcije koje treba uključiti su: obojeni i monohromatski logo dizajn na belom, obojeni i mono na crnom, i obojeni i mono na slici kao pozadini.

54. Odredite veličine

Neki logotipi funkcionišu samo u određenoj veličini. U ostalim situacijama postaju nečitki ili gube na snazi. Definišite minimalnu veličinu i imajte na umu kako će logo izgledati na ekranu, pošto to može da se razlikuje od štampane verzije. Ponudite alternativu u pikselima.

55. Dajte preporuke za pozicioniranje

Pozicioniranje vašeg logotipa možda nije na spisku traženih stvari u uputstvu, ali bi trebalo da date svoje preporuke u skladu sa oblikom i stilom dizajna. Na primer tekst koji je poravnat nadesno najbolje će izgledati sa desne strane stranice.

56. Preporučite razmake

Razmislite o količini prostora oko logotipa i pokušajte da to objasnite bez upotrebe mernih jedinica. Na primer prostor ispod logotipa bi trebalo da bude četvrtina njegove širine. Ovo osigurava ispravnu računicu, bilo koje veličine logotip da bude u primeni.

57. Definišite šta je no-no

Ukoliko postoje bilo koji načini na koje logotip ne bi trebalo da bude iskorišćen, obavezno ih definišite. Glavni razlog izrade uputstva za upotrebu logoa je obezbeđivanje da njegova pojava ostane dosledna. Zato objasnite šta ne sme da se radi i ilustrujte to sa primerima.

58. Downloadujte logo dizajn dijagram

#Downloadujte dijagram i poboljšajte svoj dizajn proces

Ukoliko još uvek niste sigurni odakle bi trebalo da počnete, Džonson Benks je napravio ovaj dijagram za vas. Pratite proces korak po korak i sigurno ćete uspeti. Right click this link to download the logo design flowchart (PDF)

59. Zbog čega bi trebalo izbegavati bavljenje plagijatima

#Ako kradete budite sigurni da će vas Logo Thief razotkriti!

Postoje očiti etički razlozi zbog kojih se ne bavimo palgijatorskim metodama, da ne pominjemo rizik za reputaciju u slučaju da se ipak toga prihvatite pa da budete otkriveni. A ako mislite da niko neće da primeti, onda ipak razmislite još jednom. Mnogim ljudima je hobi potraga za kradljivcima logotipa, a najgori slučajevi završavaju na sajtu Logo Thief.

60. Besplatni šablon za društvene mreže

#Ovaj šablon će vam pomoći dizajniranje za platforme društvenih mreža

Ponekad uglavljivanje vašeg logotipa u pravougaoni format, kakav koristi većina platformi društvenih mreža, može da izmeni izgled rešenja. Zato je Wickie Media napravila ovaj besplatni Photoshop šablon, da bi olakšala vaše dizajnerske nevolje.

Šablon vam omogućava da pogledate kako će logo izgledati na različitim društvenim mrežama. U pitanju je Photoshop CC document, a sa Image assets generatorom možete da eksportujete sve potrebne fajlove da bi uploadovali svoj avatar na sve društvene mreže i tako stvorili dosledan izgled u svim pojavljivanjima na webu.

61. Psihologija logo oblika

Oblici logotipa koje koriste velike kompanije nisu izabrani nasumično. Bilo da je vaš dizajn zasnovan na trouglovima, krugovima ili na nekim drugim oblicima, razumevanje psihologije oblika vam samo može pomoći u postizanju uspeha. Ovde imate sjajan primer koji je dao Martin Kristi iz Logo Design London: here

62. Psihologija boja logotipa

Razumevanje psihologije boja je takođe od vitalnog značaja za dizajn efektnog logotipa. Upotreba boja može da donese višeslojno značenje, od primitivnog odgovora zasnovanog na milionoma godina evoluiranih instinkta, do složenih asocijacija koje stvaramo na osnovu naučenih pretpostavki. Naučite više o tome ovde: this article.

63. Tražite inspiraciju posmatrajući najbolje

#Pogledajte evoluciju nekih od najvećih svetskih marki u ovoj knjizi

The 50 Best Logos Ever je definitivni vodič kroz najbolje radove na kreiranju identiteta u istoriji. Čak i ako ste samo površno zainteresovani za grafički dizajn biće vam fascinantna promena logotipa BP od 1930. ili skoro nepromenjeni izgled Coca Cola ispisa u poslednjih 125 godina.

Da li ste se ikada zapitali kako je Penguin logo izgledao na početku svog života? Ili kako je Shell logo izgledao 1901? Na preko 180 vrhunskih stranica ova knjiga objašnjava nastanak i evoluciju najuspešnijih logo dizajna, uz razgovor sa nekim od njihovih autora, uključujući: Roba Janofa (Apple) i Lindona Lidera (Fedex). Sve je to upakovano u fascinantnu knjigu o najboljim znakovima i logotipima ikada stvorenim.

64. Saznajte još

Pogledajte i ovo:

11 brilliant resources for logo designers

The biggest mistakes logo designers make

Logo design: 5 questions to ask about the brand

Designers choose the top logo designs of 2013

Read ALL our logo-related posts here


Comments are closed.